Figüran Dergisi için Nazmi Metin ile 2012 yılında yapılan röportaj

 

Görüntünün olası içeriği: bir veya daha fazla kişi

 

Edirne’de rengin, dizenin, yazının eylem adamı Nazmi METİN’le Söyleşi: “Yetmişlerde ve seksenlerde sanat yapmak”


Nazmi METİN: “Sanat ve edebiyat üretkeni için hayat, okuyarak anlaşılacak, yaşayarak anlatılacak değerdedir.”

 

Nazmi METİN: “Ülkemiz gibi geri kalmış ülkelerde, daha doğrusu geri bıraktırılmış ülkelerde, duyarsız kesimlerin uzun hayatları ve kısa özyaşam öyküleri, duyarlı kesimlerin ise kısa hayatları ve uzun özyaşam öyküleri olurmuş.” 

 

Nazmi Metin’in özyaşamı: Edirne’nin ilçelerinden Meriç’e bağlı Küçükaltıağaç köyünde 7 Nisan 1959 yılında doğdu. Aile ve çevre koşullarının elverişsizliği yüzünden ilkokulla sınırlı kalan okul eğitiminin ardından Uzunköprü’de çeşitli işlerde çalıştı. Okul eğitimini sürdürmek amacıyla baba evini terk ederek gittiği İstanbul’da devrimci gençlik hareketleriyle tanıştı. 12 Eylül 1980 tarihinde askerlik hizmetini yerine getirirken gerçekleştirilen askeri darbeye karşı mücadele etmek amacıyla firar ederek Uzunköprü’ye geldi. Dağılan hareketi toparlamak için çalışmalar yürütürken bir sabaha karşı yapılan polis operasyonuyla gizlendiği evde yakalanarak birliğine teslim edildi. 19 ay olan askerlik hizmetini 2 kez firar ettiği için 26 ayda tamamlayarak 2004 yılına kadar yaşamını sürdüğü Uzunköprü’ye döndü.

1982- 2004 yılları arasında, Demir ve Alüminyum Doğrama Atölyesi, Kitapevi, Uzunköprü Ses Gazetesi, 2000’e Doğru Haber dergisi temsilciliği, Uzunköprü Tv, Resim Atölyesi, ilçe halkının ve kurumların desteğiyle Köprü Ressamları Grubu ve Atölyesi, Belediye ye ait Resim galerisi kuruluşlarını gerçekleştirdi. Cumhuriyet, Günaydın, sabah gazeteleri ile Atv, NTV ve Star tv nin muhabirliklerini yaptı.

Uzunköprü’de günlük yayımlanan Adalet Gazetesinin Genel yayın yönetmenliği ile kuruluşuna katıldığı Kanal 22 Tv nin haber müdürlüğü görevlerinde bulundu. 8 kitabı yayımlandı. 2003 yılında Adalet gazetesinden emekli oldu. 2004 yılında taşındığı Edirne’de Nazmi Metin Resim Atölyesini kurdu ve hobi ve hazırlık kursları verdi. 2006 yılında Uzunköprü ses gazetesini tekrar yayımlamaya başladı. 2010 yılında sosyal paylaşım ağlarının sunduğu iletişim olanaklarını kullanarak Türkiye Ressam Dayanışması’nı kurdu. Ressamlar arasında Sergileme Dayanışması projesi olan Çağdaş Ressamlar Türkiye Sergileri projesini uygulamaya koydu ve 2010-2013 yılları arasında 8 serginin yapılmasını sağladı. 1996-2006 yılları arasında 48 kişisel resim sergisi açtı.

Halen Edirne’de Sanat edebiyat yoğunu yaşamını ve Uzunköprü Ses gazetesini yayımlamayı sürdürüyor. Edirne gazetesine köşe yazıları yazarak, Türkiye Ressam Dayanışması çalışmalarını yürütüyor.

Dergi:
Hocam özyaşam öykünüzde ana hatlarıyla geçtiğiniz yetmişli ve seksenli yıllarda ülkemizde ve yöremizde sanat yapmanın zorluklarını okurlarımız için özetler misiniz?

N.M:
Ülkemiz gibi geri kalmış ülkelerde, daha doğrusu geri bıraktırılmış ülkelerde duyarsız kesimlerin uzun hayatları ve kısa özyaşam öyküleri, duyarlı kesimlerin ise kısa hayatları ve uzun özyaşam öyküleri olurmuş.
Hayat yolunun yürüyüş başlangıcını, günlük hayatı ve toplumsal ilişkileri feodal anlayışların düzenlediği bir ülkenin ve çevrenin insanı olarak yaşayan ve okuma ile yazmayı her şeyden çok seven bir insan olarak bu gerçekliğin baskısını, yaşam alanlarının her metrekaresinde karşısında bulan birisi olarak henüz 54 yaşında olmama karşın, oldukça uzun bir yaşanmışlığım ve bunun sonucu olarak anlatacağım çok şeyler vardır. Bu yüzden uzatırsam kusura bakmayın.

Çocuk dünyamın bütün taleplerini ve beklentilerini şekillendiren tek hayalim, okuyup yazar olmaktı. O yıllarda köyün dışındaki dünya ile tek bağlantı aracımız pilli küçük radyomuzdu. Radyomuz akşamları haber saatlerinde açıldığında verilen haberler, aranan ve yakalanan anarşist üniversite öğrencileriyle başlar, ele geçirilen yasak kitapların suç unsuru olarak beyinlere işlenmesiyle biterdi. Bu yüzden babam için okuma isteği “anarşist” olmak, okuyup yazmak ise “suç” işlemekti. İlkokuldan mezun olduktan sonra benim için okuyup yazmak bu yüzden uymam gereken ilk baba yasağı olmuştu.
İlkokul sonrası eğitim öğretim olanağını benim için ortadan kaldıran neden buydu.
Hayatımın ilk gençlik yıllarını geçirdiğim yetmişli yılların ilk yarısında ben, yaşadığım Küçükaltıağaç köyünde beynimde rengarenk hayal dünyası, bir elimde kalemim, diğerinde fırçam okuyup yazma talebiyle yanıp tutuşurken, ülkemizde birileri, ülkelerin ana değişim dinamiği olan gençliğini birbirine düşman ederek, kurşunlayıp asarak 12 Eylül 1980 askeri darbesinin gerekçelerini kanla yazarak oluşturuyordu.

Kendi koşullarımı yaratarak okuma hayaliyle 1977 yılında İstanbul’a giderek, söz konusu oluşumun devrimci gençlik tarafında yer alana kadar, hayatımın yazlarını köyde çiftçilik ederek, kışları Uzunköprü’de kaynakçı da çalışarak geçirdim.
O yıllar okunacak ne bulduysam köşe bucak saklanarak ve satır satır yutarak okuduğumu öykülere, şiirlere ve karakalem karalamalarına dönüştürme çabasıyla geçti. Bu çabamı, Gençlik yıllarımda yoğunlaşan devrimci mücadeleye etkin katılım nedeniyle sürdüremedim. Uzunköprü- İstanbul arasında geçen o yıllarda tek uğraşım, yoğun okuma yani teorik bilinçlenme çabasına bağlı olarak okuma yazma eylemi oldu.

Sanat ve edebiyat üretkeni için hayat, okuyarak anlaşılacak yaşayarak anlatılacak değerdedir. O insana bu değer bilincini veren, okuma eyleminin insanı değiştirme gücünü edinmiş olmasıdır. Söz konusu bu gücün kesintisiz kaynağını sağlayan ise, sanat ve edebiyat üretkeni insanın bu eylemini dayanışma dinamiğiyle yoğurarak paylaşım içinde olmasıdır. O günlerden bugünlere sanat ve edebiyat üretkenliğimi geniş yığınlarla paylaşım örgütlenmeleri içinde olmamın açıklaması budur.

Yetmişli yıllarda ülkenin cadde ve sokaklarını dalga dalga akarak dolduran değişim dinamizminin, ülke tarihinin en kanlı ve sonuçları ülkenin yüzyılına mal olan darbesiyle sonuçlanmasının tek sorumlusu olarak gençlik kesimi görülen bir ülkede, genelde ve yerelde, halka umudu anlatan sanata ve edebiyata dair söylenecek çok söz olması gerekir aslında. Bunda sırıtkanlığı her gün biraz daha belirginleşen yokluğun temel nedeni, ülkenin aydınlık geleceğine, halkın mutluluğuna dair söyleyecek sözü, önerecek fikri olan aydın ve gençlik dinamizminin çıbanbaşı olarak görülmesidir. Ne yazıktır ki bu görme takıntısı hala sürmektedir.

Özetlersek, yetmişli ve seksenli yıllarda genelde ve yerelde yaşanan hayat ne kadar düşünen beyin seven yürekten ibaret insana dairse, sanatın ve edebiyatın anlatacağı hayat, açıklamaya çalışacağı gelecek o kadar yaşanılası ve o kadar aydınlık olacaktır.
Bu tespitin ışığında beyin ve yürek penceremden yetmişlere ve seksenlere baktığımda her zaman, o yıllarda hayallerinin izini sürerken aramızdan çekip alınarak toprağa sürülmüş binlerce genç canın söyleyecek sözlerinin, yazacak satırlarının, şiirleştirecek dizelerinin ve ton ton işleyecek renklerinin olduğu fısıltısını duyarım. İşte bu yüzden, sermayesi yalan dolan çoğunluğun umutsuzluk ekip küçük çıkar hesapları biçtiği bugünlerde renklerime, dizelerime, satırlarıma mücadele azmi yükleyerek daha bir çelikleşmiş direnme gücüyle dayanışmaya koşarım.

2010 yılında, Türkiye genelinde profesyonel amatör ressamların tek tek olanaklarının bir sanatçı dayanışmasıyla örgütlü kılınarak, daha çok sanatçıyı daha fazla sanatseverle, her türlü ticari kaygıdan uzak bir özveri paylaşımıyla buluşturmayı amaçlayan Çağdaş Ressamlar Türkiye Sergileri projesini yaparak, bu projeyi uygulamaya koyacak Türkiye Ressamlar Dayanışması’nı kurmayı dayatan da özellikle bu günlerde kulaklarımdan eksik olmayan o fısıltıdır.
Yerelde ve genelde yetmişlerde ve seksenlerde yitirdiklerimizin o fısıltısını duyanların çoğalmasını diliyorum.
Ülkemizin her alanda duyarlı insanlara ihtiyacı olduğunu hatırlatıyor, saygılarımla başarılar diliyorum.
Yayımlanan Kitapları:
1-Sessizliğin Kuşatma sonrası-şiir
2-Biraz ses lütfen-şiir
3-Gör Gözüm Uzunköprüyü-makaleler
4-Uzunköprü- araştırma
5-Meriç-araştırma
6-Nisan Güzeli-şiir
7-Sarı-öykü
8-Ergene’de Neler oldu-makalelere-posta:nazmimetin@hotmail.com,Web sayfaları:
https://uzunkopruses22.wordpress.com/
http://nazmimetin.wordpress.com/
http://cagdasressamlar.wordpress.com/
http://turedsanat.wordpress.com/